Kulturní sály, divadla a kina na první pohled nevypadají jako rizikové stavby. Pro návštěvníky jsou to místa zábavy a odpočinku. Z pohledu požární bezpečnosti ale patří mezi nejcitlivější objekty. Uzavřené prostory, šero nebo úplná tma během představení, stovky až tisíce osob soustředěných na jednom místě a složitější orientace při evakuaci.
To vše vytváří prostředí, kde správně navržené požárně bezpečnostní řešení (PBŘ) hraje zásadní roli. Není to jen formalita do projektové dokumentace, ale praktický nástroj, který v krizové situaci rozhoduje o ochraně životů i hodnotného majetku.
Kulturní sály, divadla a kina mají svá specifika, která z nich dělají náročné objekty z pohledu požární bezpečnosti. Stačí si uvědomit, jak složité je v takovém prostoru včas zareagovat, když dojde na mimořádnou situaci.
Mezi hlavní rizikové faktory patří:
Právě tato kombinace faktorů zvyšuje riziko a klade vysoké nároky na kvalitní požárně bezpečnostní řešení.
Požárně bezpečnostní řešení pro kina, divadla a kulturní sály musí jít daleko za běžné minimum. Nestačí splnit tabulkové požadavky, je nutné reálně zohlednit provoz, technické možnosti budovy i chování lidí v krizové situaci.
Zásadní je navrhnout dostatečný počet únikových cest a správně je rozmístit tak, aby umožnily bezpečné a rychlé opuštění prostoru. Je třeba počítat s tím, že část lidí může být v panice, hlediště je tmavé a orientace složitá.
Bez funkčního nouzového osvětlení a přehledného značení se lidé ve tmě a kouři ztratí. To platí nejen pro hlavní únikové cesty, ale i pro zákulisí, technické prostory a zázemí.
Hlediště, jeviště, sklady dekorací i technické zázemí musí být oddělené tak, aby případný požár neohrozil celý objekt najednou. Protipožární konstrukce a uzávěry minimalizují riziko rychlého šíření ohně i kouře.
Jeviště je plné elektroinstalace, reflektorů, zvukové techniky a dalších zařízení. PBŘ musí počítat s možností jejich rychlého odpojení a bezpečného provozu tak, aby technika sama nepředstavovala riziko vzniku požáru.
Pokud se kulturní sál nachází v památkově chráněném objektu, nelze některá standardní opatření realizovat klasickým způsobem. I tak ale musí PBŘ zajistit bezpečnost, a to citlivým a technicky proveditelným řešením.
Požární bezpečnost kulturních staveb se řídí stejnými obecnými předpisy jako jiné objekty. Zásadní roli hrají:
Vždy je třeba počítat s tím, že Hasičský záchranný sbor posuzuje PBŘ v rámci projektové dokumentace a jeho stanovisko je závazné. V praxi se navíc doporučuje nad rámec minimálních požadavků zohlednit i specifika provozu a technické možnosti budovy.
Nejčastější chybou je snaha „ošetřit“ PBŘ pouze formálně, bez reálného promítnutí do provozu. Přitom právě v těchto typech staveb se jakákoli podceněná oblast může projevit tragicky.
Časté nedostatky zahrnují například:
I proto se vyplatí věnovat návrhu PBŘ i samotnému provozu dostatečnou pozornost hned od začátku.
Kvalitně zpracované PBŘ není záležitostí šablony, ale odborné práce, která zohledňuje nejen legislativu, ale i provozní realitu a konkrétní podmínky objektu. U kulturních staveb to platí dvojnásob.
Pokud vybíráte firmu, která se má o PBŘ postarat, zajímejte se nejen o její zkušenosti s podobnými projekty, ale i o to, jak přistupuje ke spolupráci s projektantem, investorem a HZS.
Jak poznat kvalitní firmu a na co si při výběru dát pozor, se dozvíte v našem podrobném průvodci.
Dobře navržené požárně bezpečnostní řešení chrání nejen návštěvníky a zaměstnance, ale i samotnou budovu a její hodnotu. U kulturních staveb, kde je provoz specifický a situace může být při požáru velmi komplikovaná, to platí dvojnásob.
Pokud plánujete rekonstrukci, novou stavbu, nebo si nejste jisti, zda PBŘ ve vašem objektu odpovídá aktuálním požadavkům, ozvěte se nám. Rádi se na situaci podíváme a navrhneme odpovídající řešení.